מתכונים ב-10 דקות

מתכונים קלים, מהירים וטעימים

זרעי פשתן

זרעי פשתן

מהם זרעי פשתן ואיך לשלב אותם בתזונה שלכם?

זרעי פשתן מכילים אומגה 3, מינרלים כמו סידן וברזל וויטמינים (E, C, B, K). הם עשירים בסיבים תזונתיים ובכך גם מסייעים לירידה במשקל,  מסייעים בהפחתת לחץ הדם, בהפחתת כולסטרול ואפילו משפרים מצב רוח.

זרעי פשתן

את זרעי הפשתן יש לקנות שלמים (ולא טחונים!). את הזרעים השלמים ניתן לשמור בקופסה אטומה במקרר עד שנה (אם אין לכם מטחנת קפה בבית, אפשר לבקש שייטחנו לכם במקום ומיד כשאתם מגיעים הביתה, אחסנו חלק מהכמות במקרר וחלק הקפיאו).

כדי ליהנות מהיתרונות התזונתיים והבריאותיים של הפשתן, יש צורך לטחון את הזרעים אחרת הם לא נספגים בגוף כמו שצריך. מומלץ לטחון אותם במטחנת קפה ולהשתמש בהם מיד או לשמור בצנצנת סגורה במקרר. אפשר גם להקפיא לתקופה של עד 3 חודשים.

כמות מומלצת היא 1-2 כפות זרעי פשתן טחון ביום. מומלץ להתחיל בכפית אחת ולהגיע בהדרגה לכמות הרצויה (כדי לבדוק אם אין תופעות לוואי).

איך לשלב זרעי פשתן בתזונה?

לזרעי הפשתן יש טעם מעין "אגוזי".

1. אפשר לפזר על סלט ירקות או סלט פירות.

2. אפשר להוסיף ליוגורט או לשייק פירות.

3. אפשר להוסיף לקערת הדגנים של הבוקר.

4. אפשר לשלב בכריך.

5. אפשר לשלב בפשטידות וקציצות (לצד הקמח ופירורי הלחם), מרקים, בלילת פנקייק, עוגיות וכו' (חשוב רק לדעת שלאחר חימום חלק מהערכים התזונתיים נפגעים אך חלק גם נשאר).

ניתן להשתמש בזרעי הפשתן כדי למנוע עצירות ולהקל על שיעול וליחה. כיצד לעשות זאת? יש להשרות את זרעי הפשתן במים במשך לילה. השריית זרעי הפשתן במים גורמת לסיבים התזונתיים להפריש חומר דמוי ג'ל. ג'ל זה נקרא מוצילאג. עדיף לשתות את המים עם הזרעים ועם הג'ל כמובן. לנוזל שהתקבל אין טעם דומיננטי והוא בהחלט ניתן לשתיה בקלות.

 

הערות חשובות:

-אין להשתמש בזרעים בהריון או בזמן הנקה.

-לא מומלץ לחולי סוכרת.

-לא מומלצים לנוטלי תרופות שמפחיתות חסימת עורקים.

-אם אתם צורכים תרופות חשוב לזכור שיש להפריד את שתיית זרעי הפשתן המושרים במים ואת נטילת התרופות כי המוצילאג פוגע ביעילות ספיגת התרופות בגוף.

– אין לקחת זרעי פשתן במקרים של מחלות מעיים דלקתיות או נטייה לחסימות מעיים.

-חשוב לזכור שזרעי פשתן מכילים אחוז גבוה של סיבים תזונתיים ולכן אין לטול אותם מעבר לכמות היומית המומלצת.

 

*זרעי פשתן ניתן למצוא ברשתות השיווק, בכל חנות טבע ובחנויות תבלינים.

אשמח לשמוע איך יצא לכם בתגובות למטה 🙂

אהבתם? שתפו

47 תגובות

הוסף תגובה
  1. האם זה בריא להוסיף את הזרעי פשתן ליוגורט שהם לא טחונים?
    האם חייב לטחון אותם לפני אכילה?
    תודה

    1. היי מורן,
      טחינת הזרעים נועדה לסייע לספיגה טובה יותר של הזרעים בגוף. ללא טחינה קשה למערכת העיכול לפרק את הזרעים ורכיבי התזונה שבהם לא נספגים בגוף כמו שצריך.

  2. במחילה, אני לא צמחוני. אני אוכל מעט מאוד דגים ובשר (משיקולים מצפוניים) אבל היות ואני לבד, לא אוכל להמנע מבשר. עד כאן זה לא חשוב. לשאלתי, האם אפשר לשלב זרעי פשתן טחונים במאכלים כגון קציצות בשר?

    1. היי רמי,
      גם אני לא צמחונית 🙂
      אפשר לשלב זרעי פשטן טחונים בקציצות בשר.
      יום מקסים

  3. מדוע אסור לצרוך את זרעי הפשתן בהריון והנקה
    במידע וצרכתי בשליש האחרון של ההריון ובזמן ההנקה מה ההשלכות? ביתי בת חודש

    1. היי בת אל,
      זה נושא שנוי במחלוקת וכדי לא לקחת סיכונים ממליצים לצרוך כמות קטנה.
      אם ההריון עבר בסדר ובתך כבר נולדה אין בכלל מה לדאוג 🙂
      תמשיכי לגדל אותה בבריאות ובנחת.
      חג שמח 🌺

  4. רציתי לשאול אם אפשר לפני כל ארוחה לשתות כוס מים עם כפית זרעי פשתן טחונים כדי לרזות יותר מהר. אשמח לתשובה.

    1. היי שרית,
      אני לא דיאטנית אבל אני חושבת ששווה לנסות. כל גוף מגיב אחרת ועד לא מנסים לא יודעים. בכל מקרה אני לא ממליצה לעבור את המינון של 2 כפות ביום ואני גם ממליצה להתחיל בימים הראשונים ב-2 כפיות בלבד כדי לבדוק אם יש השפעות כלשהן. אם הכל בסדר, אפשר להעלות את המינון לעד 2 כפות ביום.
      בהצלחה 🙂

    2. זרעי פשתן ידועים כממריצים ולכן כדאי לאכול בשעות הבוקר ולא מאוחר יותר. לפתוח את היום במים חמימים עם מיץ מחצי לימון ואחרי זה לאכול שתי פירות עם זרעי צ'יה או בשייק ולסיים לאכול מוקדם יעזור לך לרדת במשקל טוב יותר. מקווה שעזרתי.

  5. בעלי סכרתי , אני מכינה כל בוקר שייק של ירקות האם אני יכולה לשים זורעי פשתן? ומה כדאי לשים.?

    1. היי דינה,
      ממליצה להתייעץ עם רופא לגבי זה כדי שזה לא יתנגש עם תרופות אחרות.

  6. היי. שמעתי הרבה טובןת על זרעי הפשתן וקניתי שלמים. אוספתי במשך שבוע 2 כפות לסלט היומי והגעתי למצב של עצירות קשה וכאב בטן.

    1. היי יעל,
      2 כפות זה הרבה בתור התחלה. מומלץ להתחיל מכף אחת וכדאי שזרעי הפשתן יהיו טחונים ולא שלמים. כדאי כמובן לטחון בסמוך לאכילה.

  7. אם לזרעי פשתן יש את התכונה להוריד את רמת הסוכר בדם, הרי הם מומלצים לחולי סכרת. עדיף להוריד את המינון של תרופות ולהשתמש יותר בזרעי פשתן ולעקוב על רמת הסוכר במקביל.

  8. לגבי הריון, גם לא בכמות קטנה?
    שתי כפיות ביום מאד מאד עוזרות לי להתמודד עם הליחה.
    זה ממש מזיק?
    אפשר לקבל יותר מידע?

    1. היי יוכי,
      אין איסור מוחלט. זה נושא ששנוי במחלוקת. יש כאלה שאומרים שרצוי להמנע ויש כאלה שאומרים שאין בעיה לצרוך כמות קטנה בהריון.

    2. תודה
      אתמול הייתי אצל רופאת הנשים שאשרה לי שזה בסדר.
      יכול להיות שמדובר על כמות קטנה זה לא משמעותי.
      עושה לי נפלאות גם לליחה וגם לעצירות ישתבח שמו.

      תודה רבה!

  9. אני רוצה להוסיף זרעי פשתן לארוחות שלי רק בגלל שאני נכנסת לשירותים פעם בשלושה ארבעה ימים…השאלה שלי אם זה יעזור ליציאות מסודרות.אודה על תגובתך☺

    1. היי,
      זרעי פשתן מכילים כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים מה שתורם רבות לשיפור העיכול כך ששווה לנסות.

  10. שלום אפרת ותודה על המתכונים המעולים. אני משתמשת בהם כל הזמן
    רציתי לשאול: בהמלצתך, קניתי זרעי פשתן ובקשתי מהמוכר שיטחן לי אותם. עכשיו הם בשקית סגורה במקרר. כמה זמן אפשר לשמור אותם כך? (קניתי כמות גדולה…)

    1. היי שרי,
      אני ממליצה לפחות שני שליש מהכמות לשמור במקפיא. במקפיא זה נשמר עד 3 חודשים ובמקרר בין שבועיים ל-3 שבועות.

  11. היי אפרת ביקשתי אם אפשר מתכון לחילבה לא חלבה סליחה (של התימנים) אומרים מאזן סכרת תודה מראש

    1. היי תמי,
      את מתכוונת למטבל חילבה נכון? אין לי מתכון אבל אני אנסה לברר על מתכון מוצלח 🙂

    2. היי, אני מכינה חילבה כל שישי – הנה המתכון שלי: משרים כף מלאה חילבה טחונה במים במשך שעתיים לפחות (עדיף יותר). שופכים את המים ושותפים קצת את החילבה מלמעלה כדי להוריד את שאריות המים ה"מלוכלכים". מכניסים את החילבה לתוך בלנדר (זה עכשיו מין גוש כזה), מוסיפים כ3/4 כוס מים, כרבע כוס עלי כוסברה, כרבע כוס מיץ לימון, חצי כפית מלח, רבע/חצי כפית זחוג (הכל לפי הטעם) ומערבבים הכל בבלנדר עד שנהיה אחיד וסמיך.

    1. היי תמי,
      עוגיות שניתן להכין עם קמח כוסמין כאשר הממתיק הוא מייפל טבעי הוא סילאן:
      עוגיות אגוזים
      עוגיות בריאות
      עוגיות מייפל
      עוגיות שניתן להכין עם קמח כוסמין ותחליף סוכר מלאכותי:
      עוגיות קינמון ללא סוכר
      עוגיות טחינה מקמח מלא
      עוגיות שוקולד מקמח מלא

  12. תודה רבה על המדור החדש בפרט ועל האתר המועיל הזה בכלל!!
    רציתי לשאול אם קיים קמח פשתן
    ואם אפשר לעשות ממנו לחמניות?

    1. היי רותי,
      קמח פשתן זה בעצם פשטן טחון לאבקה.
      אני יודעת שיש מתכון ללחם ללא פשתן אבל הוא לא יוצא במרקם רגיל של לחם. בכל מקרה, אין לי מתכון (אולי בהמשך אעלה, אם אצליח ליצור משהו מוצלח).
      יום מקסים 🙂

  13. תודה רבה על המדור החדש והחשוב
    1אני מעוניינת לצרוך זרעי פשתן ואמורה לקבל מטחנה , האם לחולי סכרת אסור לצרוך זרעי פשתן?
    ועוד בקשה אנחנו סוחטים סלרי חסה כרוב ומוסיפים כל פעם או סלק או גזר האם צריך להימנע מסלק וגזר בשייק (חולי סכרת )
    איזה כייף של אתר והמון תודה (מספרת לכולם כמה האתר שלך מומלץ) שיהיה שבוע טוב ומבורך בהערכה תמי

    1. היי תמי,
      מאחר וזרעי הפשתן יכולים להפחית את רמות הסוכר בדם, כאשר הם נצרכים יחד עם תרופות בעלות השפעה דומה, יש חשש שהדבר עלול לגרום לירידה דרסטית ברמות הסוכר בדם ולכן כדאי להתייעץ עם רופא לפני שמוסיפים את זרעי הפשטן לתפריט היומי.
      לגבי הוספת סלק או גזר לשייק לדעתי למרות שמדובר בירקות מתקתקים יש בהם המון סיבים תזונתיים שמסייעים בין היתר להורדת האינדקס הגליקימי, כך שלא אמורה להיות בעיה. כמובן שיש לצרוך הכל במידה. בכל מקרה מאחר ואני לא מומחית בתחום, אולי כדאי להתייעץ עם תזונאי מומחה או רופא.
      שבוע טוב 🙂

    1. היי מורן,
      אומרים שזה עלול להשפיע על המערכת ההורמונלית מאחר וזרעי הפשתן מכילים פיטואסטרוגנים.

חזור למעלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

כל הזכויות שמורות לאתר מתכונים ב10 דקות © 2013
אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, למכור, לשווק מידע כלשהו מהאתר, לרבות תמונות וטקסטים, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהנהלת האתר
Frontier Theme | מפת אתר