מתכונים ב-10 דקות

מתכונים קלים, מהירים וטעימים

תחליפי סוכר טבעיים

תחליפי סוכר טבעיים

תחליפי סוכר טבעיים

תחליפי סוכר טבעיים

סוכר לבן לא רק ממכר וגורם לגוף לרצות ממנו עוד ועוד, עודף בסוכר ופחמימות פשוטות מעלה את הסיכוי להיווצרות של בעיות רפואיות. לעומת זאת, ממתיקים המהווים תחליף טבעי מספקים לנו את הצורך במתוק ובטוחים יותר לצריכה בהשוואה לסוכר רגיל.

חשוב לזכור, שסוכר חום אינו מחליף את הסוכר הלבן שכן גם הוא עובר תהליכי עיבוד שאינם בריאים לגוף.

 

דבש

את הדבש מפיקות עבורנו הדבורים מהצוף של הפרחים. הוא ידוע כנוגד חמצון עוצמתי והוא מכיל בעיקר מולקולות של פרוקטוז וגלוקוז. הדבש הוא אנטי בקטריאלי, מחטא חזק ומעודד צמיחת חיידקים חיוביים במערכת העיכול. איכות הדבש תלויה בגורמים רבים ביניהם תהליך ההפקה שלו והוא מתאים להמתקה של משקאות חמים, רטבים, עוגות, מרינדות ועוד. מומלץ לרכוש דבש טבעי ללא תוספת סוכר וכזה שלא עבר תהליך חימום שכן תהליך זה פוגע בערך התזונתי של הדבש. עדיף לבחור בדבש כהה מאחר ומכיל יותר נוגדי חמצון.

יחסי המרה:

3/4 כוס של דבש = 1 כוס סוכר. בעוגות בחושות אפשר להמיר מחצית מכמות הסוכר בדבש.  מומלץ להפחית את כמות הנוזלים בכרבע כוס ואת טמפרטורת האפייה ב10 מעלות לפחות. חיסרון: בתהליך החימום הדבש מאבד את מרב הוויטמינים והמינרלים שקיימים בו.

 

סילאן

הסילאן מכונה גם ״דבש תמרים״. התמרים עוברים תהליך ייבוש וטחינה מה שמספק לגוף מגוון של מינרלים ורכיבים איכותיים. סילאן אמיתי מכיל סידן, ברזל אשלגן, מגנזיום, מעט ויטמיני B  וויטמין Aהוא מתאים לשימוש בתור ממרח על לחמים, אפשר לשלבו במגוון של רטבים ומרינדות ולבחור בו במקום סוכר במאפים ובעוגות. רק שימו לב שבחרתם בסילאן ללא תוספת סוכר.

יחסי המרה:

כוס סילאן טבעי = 1 כוס סוכר. בעוגות בחושות אפשר להמיר עד מחצית מכמות הסוכר בסילאן.  חיסרון: הטעם שלו נוטה להיות חזק ומשתלט. צריך לקחת בחשבון שהוא גם צובע את המאפים.

 

מייפל טבעי

את סירופ המייפל מפיקים מעצי מייפל ויש לו צבע בהיר. בהשוואה לסילאן ולדבש הוא נחשב דליל. הסירופ מכיל 50% פרוקטוז ו-50% גלוקוז וכמויות קטנות של אבץ, מנגן ונוגדי חמצון. ניתן לעשות בו שימוש בקינוחים, דייסות, המתקה של רטבים ותבשילים. מעניק ארומה וטעם מיוחדים. חשוב להקפיד לרכוש מייפל אמיתי ולא סירופ בטעם מייפל. בדומה לדבש, ככל שהסירופ כהה יותר, הוא עשיר יותר ברכיבים תזונתיים.

יחסי המרה:

3/4 כוס מייפל טבעי = 1 כוס סוכר. בעוגות בחושות אפשר להמיר מחצית מכמות הסוכר בסירופ מייפל.  מומלץ להפחית את כמות הנוזלים בכרבע כוס.

 

סירופ אגבה

את האגבה מייצרים מצמחי האגבה בתהליך כימי מורכב והוא מתוק בהשוואה לסוכר. יש בו אשלגן ומגנזיום. בהשוואה לדבש ולסילאן הוא פחות צמיגי ולכן נמס בקלות. הוא מכיל 90% פרוקטוז ו- 10% גלוקוז לכן לא גורם לסוכר לעלות בצורה חדה. מומלץ להשתמש בו בעיקר להמתקת שתיה.

יחסי המרה:

2/3 כוס של סירופ אגבה = 1 כוס סוכר. בעוגות בחושות אפשר להמיר מחצית מכמות הסוכר בסירופ אגבה. יש להוריד את כמות הנוזלים שיש במתכון בכרבע ולהוריד את הטמפרטורה ב-10 מעלות.

 

תמצית סטיביה

התמצית מופקת מהעלים של צמח הסטיביה. אמנם המתיקות של התמצית גבוהה אך היא מכילה הרבה פחות קלוריות. ניתן לעשות בה שימוש להמתקה של מיצים ורטבים אך היא פחות מומלצת לאפייה.

צמח הסטיביה בצורתו הטבעית ניתן לרכוש כעציץ, כמעט בכל משתלה. עלי הסטיביה משמשים להמתקת משקאות, חליטות צמחים ותה, ובדר"כ עלה או שניים יעשו את העבודה. ניתן גם לרכוש עלי סטיביה מיובשים בחנויות תבלינים ולהמתיק באמצעותם באותו אופן.

היום ניתן למצוא סוגים של סטיביה בנוזל או אבקה. כאשר רוכשים סטיביה בנוזל או באבקה, יש לוודא שהחומר מכיל סטיביה בלבד ללא תוספות אחרות.

יחס המרה:

ריכוז הסטיביה והמינון המומלץ משתנה בין סוג לסוג ולכן כדאי לטעום את הבלילה לפני האפיה ולהוסיף סטיביה לפי הטעם.

חשוב לציין שהמתקה בסטיביה שונה בהמתקה רגילה בסוכר ובסוגים רבים ניתן להבחין בטעם לוואי.

 

סוכר קוקוס

סוכר קוקוס מופק מעץ הקוקוס. הוא בצבע חום ויש לו טעם קרמלי-אגוזי. הוא מכיל חומצות אמינו, מינרלים וויטמינים.
מבחינת הקלוריות, אין לו יתרון על הסוכר הלבן. הוא נחשב לבריא יותר בשל התהליך שהוא עובר ובשל כך שהוא בעל ערך גליקמי נמוך.

יחס המרה:

1 כוס של סוכר קוקוס = 1 כוס סוכר לבן. אין צורך לעשות שינוי בכמויות. חיסרון: יש לו טעם דומיננטי שלא כולם אוהבים.

 

רכז תפוחים

את רכז התפוחים מפיקים מתפוחי עץ והוא מתאים לשימוש ברטבים, עוגיות, עוגות ומאפים טבעיים. ניתן להוסיפו גם ללביבות מטוגנות. יש לו טעם מתקתק חמצמץ ולכן נחשב כממתיק מאוד עדין. בדר"כ כ2 כפיות מלאות רכז תפוחים טבעי = כפית סוכר. כשמשתמשים ברכז תפוחים מומלץ להוסיף כרבע כפית אבקת סודה לשתיה כדי לעדן את החומציות. חסרון: שימוש ברסק תפוחים משנה את מרקם המאפה, מתיקותו מאוד עדינה ולכן פחות מתאים להמתקת מאפים עם כמויות גדולות יחסית של סוכר.

אשמח לשמוע איך יצא לכם בתגובות למטה 🙂

אהבתם? שתפו

11 תגובות

הוסף תגובה
    1. כף סילאן/מייפל – כף רגילה "כמו סוכר".
      כף דבש – כף מלאה "כמו סוכר".

  1. היי אפרת,
    מה לגביי המולסה? את יכולה לומר לי מה יחסי ההמרה בין המולסה לסוכר רגיל? והאם הוא טוב בעוגות בחושות?

    1. היי שירן,
      אני חושבת שאפשר להשתמש במולסה כמו בסירופ אגבה, כאשר היחס הוא 2/3 כוס מולסה = 1 כוס סוכר.

  2. תודה רבה זה באמת חשוב, בעוגות שמרים הצלחתי להכין בלי סוכר כמעט בלי בעיה, בעוגות בחושות זה לא הולך לי אז אני מכינה יותר רולדות שגם ככה מכילות פחות סוכר (5 כפות לרולדה הספיקו)

  3. מעניין ומעשיר מאוד !! תודה רבה (:
    לטעמך לא מומלץ להמיר את כל הסוכר שבמתכון לממתיק טבעי כל שהוא ?
    לאפיה היית ממליצה בעיקר על דבש ומייפל ?

    1. היי שיר,
      לאפיה אני ממליצה בעיקר על דבש ומייפל בין היתר בגלל שהטעמים הכי עדינים.
      אני ממליצה להתחיל בהמרה של כחצי מכמות הסוכר ואם זה יוצא מוצלח אפשר להגדיל בפעם הבאה את הכמות.

חזור למעלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

כל הזכויות שמורות לאתר מתכונים ב10 דקות © 2013
אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, למכור, לשווק מידע כלשהו מהאתר, לרבות תמונות וטקסטים, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהנהלת האתר
Frontier Theme | מפת אתר