מתכונים ב-10 דקות

מתכונים קלים, מהירים וטעימים

סוגי אורז

סוגי אורז

סוגי אורזהוא נחשב לאחד המאכלים הפופולאריים ברחבי העולם, מאכל אותו אנו משלבים כמעט בכל ארוחה הוא האורז. האורז נחשב לגידול השלישי הרחב ביותר בעולם וקיימים ממנו מגוון רחב של סוגים, לכל סוג יתרונות משלו. מהם סוגי אורז הנפוצים ביותר בישראל, מה ניתן להכין מכל סוג, אילו ערכים תזונתיים יש בכל זן?

 

אורז לבן

קיימים סוגים שונים של אורז לבן כאשר הנפוצים ביותר בארץ הם האורז הפרסי והבסמטי. אורז לבן מבושל מכיל 117 קלוריות ל-100 גרם, 82 גרם פחמימות, 2.7 גרם חלבון, 0.1 גרם סוכר ו-0.4 גרם סיבים תזונתיים. בנוסף, אורז לבן משלב מגוון של ויטמינים ומינרלים כמו סידן, ברזל, מגנזיום וויטמינים מקבוצת B. האורז הבסמטי נפוץ מאוד במטבח המזרח תיכוני ובמטבח ההודי וניתן לשלבו במגוון של תבשילי בשר, קדרות או ירקות.

טיפים להכנת אורז לבן בסמטי

יש הטוענים, כי הכנת אורז הינה פשוטה. לעומתם אחרים אפילו נמנעים מהכנתו. זאת, משום שאורז דורש השגחה וכמויות מדויקות. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בתהליך ההכנה של סוגי האורז השונים.

  • על כל כוס אורז מבשלים עם כוס וחצי מים רותחים.
  • מומלץ לשטוף את האורז היטב במים קרים לפני הבישול ולסנן היטב.
  • מומלץ לעשות שימוש בסיר בעל ציפוי שאינו נדבק ולחמם היטב ב 1-2 כפות שמן לפני שמוסיפים את האורז לסיר.
  • בדר"כ לוקח לאורז להתבשל 20 דקות. טיפ: משתמשים בסיר עם מכסה זכוכית ואז ניתן לדעת שהאורז מוכן כאשר יש חורים קטנים בשכבה העליונה של האורז, זה הסימן לכבות את הגז ולהמתין 5-10 דקות עד האכילה.
  • לשדרוג אורז לבן בסמטי ניתן לשלב אפונה – טרייה או קפואה, גזר ומגוון של תבלינים כמו כורכום למשל.

אורז צהוב

אורז ברוטב עגבניות

אורז עם גזר

אורז עם פטריות

 

אורז חום (אורז מלא)

ההבדל בין אורז מלא לאורז לבן הוא שבאורז המלא מוסרת רק קליפת הזרע החיצונית הבלתי אכילה, כך שנשמרים המינרלים והסיבים החיוניים (סובין והנבט). הסובין באורז מכיל פיטוכימיקלים נוגדי חמצון, חלבון וסיבים תזונתיים, ועל כן הוא עדיף ברוב המקרים על פני אורז לבן.

איך מכינים אורז מלא?

מומלץ להשרות את האורז כשעה במים ולסנן. לחמם סיר עם 1-2 כפות שמן, להוסיף את האורז המלא ולערבב כדקה. על כל כוס אורז מלא יש לשים 2+1/4 כוסות מים רותחים. משך הבישול – 40 דקות. בתום הבישול מומלץ להשאיר את הסיר למנוחה כ-10 דקות לפני פתיחתו.

מג'דרה מאורז מלא

אורז מלא עם עדשים וירקות

אורז מלא עם מש

אורז מלא עם פירות יבשים

אורז מלא עם עגבניות ותרד

 

אורז אדום

אורז אדום, המגיע בעיקר מקנדה, ממדינות מסוימות במזרח ומאיטליה, משלב מגוון של ערכים תזונתיים איכותיים, וגם הוא עשיר בסידן, חלבון וברזל. צבעו האדום מגיע מרכיב המכונה אנתוציאנין וניתן לשלב אותו במגוון של תבשילים, עם ירקות טריים או מבושלים, ולשדרג אותו עם עוף, תבלינים, עשבי תיבול ועוד.

איך מכינים אורז אדום?

לאחר השטיפה של האורז במי ברז יש לחמם שמן זית בסיר ולערבב במשך כמה דקות בודדות. בשונה מהאורז הלבן, כמות המים הינה כפולה ביחס לכמות האורז (על כל כוס אורז אדום שמים 2 כוסות מים רותחים). לאחר 40 דקות בישול על אש קטנה, מכבים את האש, משאירים לעוד 10 דקות את המכסה סגור והאורז מוכן.

אורז אדום עם גזר

 

אורז שחור

את האורז השחור תוכלו למצוא במגוון של מסעדות אותנטיות המבשלות מאכלים מהמזרח הרחוק והוא נפוץ מאוד בסין. הוא מכונה גם אורז בר, וגדל במים ובאגמים בעיקר בקנדה ובארצות הברית. הוא משלב מגוון של מינרלים, סיבים תזונתיים חלבון וויטמינים מקבוצת B. אחד היתרונות שלו שהוא דל בשומן, מאופיין בטעם אגוזי מעט ועשיר. חשוב לזכור, שבזמן הבישול, האורז השחור מכפיל את גודלו.

טיפים להכנת אורז שחור

  • את האורז יש להשרות במים קרים למשך 30-40 דקות ולסנן היטב.
  • את האורז המסונן מכניסים לסיר עם 1-2 כפות שמן.
  • על כל כוס אורז, יש להשתמש ב-2 כוסות מים. לאחר הרתיחה של המים, מנמיכים את האש ומבשלים במשך 30 דקות. מכבים את הלהבה וממתינים 10 דקות נוספות לפני שפותחים את הסיר.

 

לחצו לכל מתכוני האורז.

אשמח לשמוע איך יצא לכם בתגובות למטה 🙂

אהבתם? שתפו
כל הזכויות שמורות לאתר מתכונים ב10 דקות © 2013
אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, למכור, לשווק מידע כלשהו מהאתר, לרבות תמונות וטקסטים, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהנהלת האתר
Frontier Theme | מפת אתר